Dierenkliniek Lieshout

Het konijn

Erg bekend uit sprookjes en verhalen! En verreweg het meest favoriete dier van onze allerkleinste klantjes … het konijn. En dat is niet zo gek, want er is niets zo aaibaar en zacht als deze pluizenbol! Toch is het verzorgen en vooral gezond houden van een konijn méér dan alleen een leuk konijn uitzoeken en een hok aanschaffen.

Aanrader om te lezen

Wij trekken ons het wel en wee van deze vrolijke knagers aan. En hebben ons breed verdiept in alles wat met deze dieren te maken heeft. Belangrijke informatie voor alle konijnenbezitters hebben wij daarom duidelijk en makkelijk leesbaar op papier gezet. Dit document is als pdf-bestand onder aan deze pagina te downloaden.

Onderwerpen

Aan de orde komen o.a.:

• Huisvesting: binnen of buiten, alleen of met elkaar
  • Voeding: het belang van kwalitatief goede konijnenbrokken / biks
  • Gebruik van hooi en groenvoer
  • Optillen: de juiste manier om dat te doen
  • Meerdere konijnen die elkaar niet kennen aan elkaar laten wennen
  • Konijnenziekten en vaccinatie
  • Speelgoed voor konijnen
  • Giftige en eetbare planten voor konijnen

Ziekten en vaccinatie

Myxomatose en RHD zijn twee zeer gevaarlijke ziekten voor konijnen en komen helaas zeer regelmatig voor. In onze kliniek enten we tegen deze ziekten met het vaccin Nobivac Myxo-RHD.
Dit vaccin geeft een jaar lang bescherming tegen Myxomatose en RHD, hierdoor wordt meerdere keren per jaar vaccineren overbodig! RHD wordt ook wel VHD of VHS genoemd. Uitgebreidere informatie hierover vindt u in ons artikel Myxomatose en RHD.

Elk jaar organiseert Dierenkliniek Lieshout in mei speciale konijnen-entdagen. Tijdens deze dagen hanteren we een gereduceerd tarief.

konijnen informatie