Interessante artikelen over de gezondheid en verzorging van uw konijn

Klik op de ‘lees meer’ knop van een artikel naar keuze om het volledige artikel in te zien.

Virusziekten bij konijnen

Bij het konijn komen in Nederland twee virusziekten voor met een (bijna altijd) dodelijke afloop: Myxomatose en RHD1. Eind 2015 is daar RHD2 bij gekomen, een variant op RHD1. Is uw konijn nog niet gevaccineerd, laat dit dan zo snel mogelijk doen.

Myxomatose
Het myxomatose virus kan worden overgebracht door stekende insecten (vooral muggen en steekvliegen, maar ook vlooien) en door direct contact..

Hoe houd ik mijn konijn gezond? Tips, die u zelf uit kunt voeren

In onze dierenkliniek zien we het konijn steeds vaker als patiënt op consult komen. Bepaalde ziektebeelden komen vaak voor: ontstekingen van de voorste luchtwegen, oorontstekingen, huidontstekingen, diarree, gebitsproblemen, ongewenst zwanger zijn, myxomatose, myiasis (infectie met de made van de kopervlieg), trommelzucht, RHD (virale hemorragische konijnenziekte). Niet al deze problemen zijn door u als baasje te voorkomen..

Konijn en voeding

Brokken.
Het is erg belangrijk is dat konijnen goed uitgebalanceerd voer krijgen. Gemengd voer is een slechte keuze, want hiervan gaat een konijn selectief eten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld calcium tekort krijgen, waardoor er bot- en kiesproblemen ontstaan. Er zijn verschillende goede geperste brokken, zoals Surpreme Science Selective en Trovet. Geef het konijn niet te veel brokken, want dan wordt hij te dik. Een dik konijn is niet gezond..

Konijn en vriendje

Eén konijn is geen konijn.
Een konijn is een gezelschapsdier, hij heeft een vriendje nodig om mee samen te leven. Een goede combinatie is een mannetje en een vrouwtje, maar twee mannetjes kan ook. Voor je ze bij elkaar zet is een goede voorbereiding essentieel. Konijnen die elkaar nog niet kennen moeten eerst gekoppeld worden. Als je geen nakomelingen wilt, is het verstandig om hiervoor ook op tijd voorzorgsmaatregelen te treffen.