Hoe houd ik mijn konijn gezond? Tips, die u zelf uit kunt voeren.

In onze dierenkliniek zien we het konijn steeds vaker als patiënt op consult komen. Bepaalde ziektebeelden komen vaak voor: ontstekingen van de voorste luchtwegen, oorontstekingen, huidontstekingen, diarree, gebitsproblemen, ongewenst zwanger zijn, myxomatose, myiasis (infectie met de made van de kopervlieg), trommelzucht, RHD (virale hemorragische konijnenziekte). Niet al deze problemen zijn door u als baasje te voorkomen, maar door strikt de hand te houden aan sommige zaken, kunt u toch tal van problemen voorblijven.

1. Een gezonde omgevingslucht: voorkom tocht of wind in de verblijfsruimte van uw konijn. Op een binnenplaats of tuin achter het huis kan de wind soms flink ronddraaien, waardoor er vaak ongemerkt toch wat tocht in het konijnenverblijf optreedt. Verder kunnen uitlaatgassen van bijvoorbeeld een auto in de garage irritatie van de slijmvliezen van voorste luchtwegen geven. Misschien zelfs te droge lucht door de verwarming in de huiskamer in de winter. Dit zijn redenen, waardoor konijnen problemen met de voorste luchtwegen kunnen krijgen.
  2. Koude in de winter: als een konijn in een buitenhok in de kou gehuisvest is, kan dit resulteren in te weinig eten en te rustig zijn van uw konijn. Een deken of juten zak voor het gaas van het konijnenverblijf hangen doet soms al wonderen.
  3. Een goede droge schone strooisellaag in uw verblijf; dit voorkomt, dat vacht vies en nat wordt. In vieze en natte vachtdelen (bijvoorbeeld van de voetjes en ook rond de anus ten gevolge van te dunne ontlasting) kan de kopervlieg in de warmere delen van het jaar hun eitjes leggen. Deze eitjes kunt u goed herkennen : ze zien er uit als een beetje heel fijn geraspte kaas. De maden, die uit deze eitjes komen, doorboren in mum van tijd de huid van uw konijn en vreten onderliggende lagen aan. Bij erg aangetaste dieren kunnen we de maden gewoon horen, als ze bezig zijn. Een tip: als u in de warmere tijden van het jaar de dikke kopervlieg rond hoort of ziet vliegen bij uw konijnen verblijf, onderzoek uw konijn dan goed op maden of eitjes. Elk jaar sterven vele konijnen aan deze ziekten. Een goede strooisellaag bestaat uit een laag houtkrullen (niet rood van kleur) met erboven op een laag stro.
  4. In de konijnendarmen zijn miljoenen micro organismen (vooral goedaardige bacteriën) bezig uw konijn te helpen met de vertering van voedsel. De samenstelling van deze zogenaamde microflora is ingesteld op de samenstelling van het rantsoen. Bij een snelle verandering van de samenstelling van het rantsoen of door bijvoorbeeld te weinig ruw vezels of teveel zeer goed verteerbare suikers, kan het evenwicht van deze microflora in de darm verstoord raken. Hierbij sterven bepaalde groepen bacteriën snel af (waarbij gifstoffen (toxinen) ontstaan), andere groeien explosief en de vertering raakt van streek. Dit kan resulteren in diarree. Diarree bij een konijn is een ernstige ziekte, waar menig konijn aan sterft. Het is daarom belangrijk te zorgen voor een goed uitgebalanceerd, constant dieet met voldoende ruw vezels. Zelf vind ik de geëxtrudeerde brokjes van Versele Laga en Supreme Science Selective goed. Deze zijn goed verteerbaar, er zitten voldoende vezels in en de gebruikte grondstoffen zijn van goede kwaliteit. Deze brokjes samen met dagelijks voldoende hooi van goede kwaliteit is een prima rantsoen. Beste is niets anders bij te geven. Soms vertellen klanten ons, dat ze hun konijn fijn op het gazon hebben laten lopen. Ook dit is een risico factor: mals gras met veel goed verteerbare suikers kan een oorzaak van diarree en trommelzucht zijn.
  5. Wij adviseren uw konijn (in ieder geval voor juni) elk jaar te laten vaccineren tegen myxomatose. Uw konijn heeft dan in de qua myxomatose gevaarlijke periode van het jaar (van juli tot en met oktober) een optimale bescherming. Elk jaar enten geeft een optimale bescherming gedurende het hele jaar. Wij sturen u een herinneringsoproep, indien u uw konijn door ons laat vaccineren.
  6. Wij adviseren uw konijn ook tegen RHD 1+2 te laten vaccineren, minimaal een keer per jaar. Ook hiervoor sturen wij u een oproep.
  7. Om ongewenste zwangerschap te voorkomen, bestaat in onze kliniek de mogelijkheid uw vrouwelijke konijn te laten steriliseren. De rammelaar castreren kan ook, maar soms blijkt een rammelaar achteraf toch ook moeder te kunnen worden. Gebeurt echt regelmatig.

Wij wensen u veel plezier met uw konijn.